Jak przechytrzyć potencjalnego oszusta? Proste zasady bezpiecznego poruszania się po sieci
OLX jest największym serwisem ogłoszeniowym w Polsce. Każdego dnia korzysta z niego ogromna liczba użytkowników. Tak jak to często bywa w "zatłoczonych" miejscach, tak i tutaj może nam się zdarzyć kontakt z niepożądanymi osobami. Przykładem są oszuści, którzy próbują wyłudzić m.in. nasze wrażliwe dane i środki finansowe. Na szczęście OLX oferuje wiele narzędzi pozwalających bronić się przed nimi i bezpiecznie sprzedawać i kupować przez internet.
Na co zwracać uwagę podczas sprzedaży na OLX?
Pierwszym krokiem do budowania bezpieczeństwa w sieci jest świadomość istniejących zagrożeń. Każdy z nas powinien mieć z tyłu głowy, że nie wszystkie napotkane w sieci jednostki mają dobre intencje. W internecie spotkać możemy chociażby cyberoszustów, którzy posługują się phishingiem. To metoda polegająca na podszywaniu się pod znane firmy lub instytucje, której celem jest wyłudzenie wrażliwych danych, przejęcie środków, a niekiedy nawet instalacja złośliwego oprogramowania na naszych komputerach i smartfonach.
W przypadku serwisów sprzedażowych schemat tej metody zazwyczaj wygląda podobnie. Wystawiamy przedmiot na sprzedaż. Chwilę później za pośrednictwem WhatsApp odzywa się do nas osoba zainteresowana kupnem. W wiadomości otrzymujemy link do strony udającej witrynę OLX i pozornie pozwalającej np. na finalizację transakcji lub potwierdzenie danych konta. Strona próbuje wymusić na nas podanie wrażliwych danych. Tutaj powinniśmy się zatrzymać i powiedzieć STOP. Nie klikajmy w otrzymywane linki i nie przenośmy komunikacji poza serwis. Wszystkie kwestie związane ze sprzedażą, wysyłką i płatnościami bez problemu załatwimy w aplikacji OLX. Dla osoby, której faktycznie zależy na kupnie przedmiotu, nie powinno stanowić to żadnego problemu.
Popularną metodą jest też wysyłanie linków za pośrednictwem SMS-ów i znanych komunikatorów internetowych. To fałszywe wiadomości, które informują nas np. o potrzebie ponownej weryfikacji konta, nagrodzie od administracji OLX czy konieczności wypełnienia specjalnego formularza w celu otrzymania zapłaty za sprzedany przedmiot. Pamiętajmy, że osoby sprzedające przedmioty na OLX nie muszą nigdzie dodatkowo podawać danych karty płatniczej do odebrania płatności. Tak samo jak numeru CVV i danych logowania do bankowości internetowej.
Jeśli więc otrzymamy podejrzaną wiadomość, która dodatkowo zawiera błędy stylistyczne, gramatyczne i ortograficzne lub jest pozbawiona polskich znaków – traktujmy to jako wyraźną czerwoną flagę. W podobny sposób podchodźmy do wiadomości z linkami i ponagleniami do wykonania jakiegokolwiek działania. Przykładowo przypominającymi nam o konieczności zapłaty za przedmiot lub usługę.
Warto również zwracać uwagę na adresy linków. Zazwyczaj te fałszywe rozpoznamy na pierwszy rzut oka, chociaż zdarzają się bardziej wyrafinowane przypadki. Cyberoszuści mogą generować adresy, które różnią się szczegółami od oryginału – dodatkową kropką czy literą zamienioną na cyfrę lub odwrotnie. Każdy podejrzany link związany z OLX możemy sprawdzić w tzw. link checkerze. Jest on dostępny na stronie serwisu, w zakładce Centrum Pomocy. Skopiowanie linku i wklejenie go zajmie nam raptem kilka sekund. Jeśli link podświetli się na czerwono, możemy mieć pewność, że jest fałszywy i został wygenerowany przez oszustów.
Usługi OLX pstryczkiem w nos oszustów
Dla zwiększenia naszego bezpieczeństwa OLX wprowadził też dwie usługi, o których należy wiedzieć – Przesyłkę OLX oraz Pakiet Ochronny. Ta pierwsza pozwala na przeprowadzanie komfortowych transakcji sprzedaży oraz kupna. Sprzedający powinien dodać do swojego ogłoszenia opcję "Przesyłki OLX", a nabywca wybrać opcję "Kup z Przesyłką OLX". Dla sprzedających to dobry sposób na zwiększenie swojej wiarygodności i jednocześnie szans na szybką sprzedaż. Dla kupujących – na zabezpieczenie się przed potencjalnymi oszustwami. Zwłaszcza że pieniądze nie trafiają od razu do sprzedającego. Są przelewane, gdy kupujący odbierze paczkę i potwierdzi, że "Przedmiot jest OK". Jeśli jednak otrzymamy niewłaściwy przedmiot lub pustą paczkę, możemy wybrać opcję "Zgłoś".
Tu właśnie uruchamia się działanie wspomnianego "Pakietu Ochronnego". Na zgłoszenie nieprawidłowości mamy 24 godziny od momentu odebrania przesyłki. OLX odpowie na nasze zgłoszenie najpóźniej w ciągu 14 dni. Jednocześnie wypłata pieniędzy dla sprzedającego zostanie wstrzymana do momentu rozpatrzenia naszego wniosku. Jednym z rozwiązań będzie zwrot przedmiotu i pieniędzy. Odsyłając przedmiot (ale też wysyłając go do nabywcy), zapakujmy go we właściwy sposób. Wybierzmy opakowanie, które zabezpieczy go przed zniszczeniem, będzie schludne i przede wszystkim trwałe.
Usługi i narzędzia oferowane przez OLX oraz przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci sprawiają, że nie musimy się obawiać handlu przez internet. Zawsze powinniśmy jednak pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku. Serwisy sprzedażowe potrafią kryć prawdziwe perełki. Warto więc czasami poświęcić kilka chwil na bezpieczne poszukiwanie wymarzonych "skarbów" lub sprzedaż tych, które nie są nam dłużej potrzebne. Niewykluczone, że coraz częstsze odbijanie się od "ściany" w postaci świadomych zagrożeń i rozsądnych internautów zniechęci cyberoszustów do działania w tym obszarze.
Materiał powstał przy współpracy z OLX.