Daj szansę swoim produktom. Wyjdź poza lokalny rynek
Jak wynika z danych GUS, dziś mamy w Polsce ok. 1,5 mln małych i średnich przedsiębiorstw. Część z nich to niewielkie manufaktury oraz zakłady rzemieślnicze wytwarzające ręcznie swoje produkty. A rzeczy w stylu handmade są modne jak nigdy dotąd. Dlaczego? Bo są unikatowe i niepowtarzalne – wyróżniają się na tle masowej produkcji.
Skoro rośnie popyt, to wiadomo – podaż też powinna być większa, a przynajmniej bardziej widoczna. I tutaj przechodzimy do sedna. Na rynku coraz mocniej zauważalne są młode mamy szyjące ubrania czy zabawki dla dzieci, artyści prezentujący swoje obrazy, szkice czy karykatury czy też miłośnicy makram, kilimów i serwet. Często znani są tylko w swoim lokalnym środowisku. Warto jednak, by ich wyroby poznało szerokie grono odbiorców.
Sprzedawaj na OLX, zyskuj nowych klientów
Platforma OLX cały czas jest dostępna dla wszystkich sprzedających, wszak nie każdy rzemieślnik/producent/twórca posiada odpowiednie umiejętności (i finanse) potrzebne do założenia własnego e-sklepu. A jeśli nawet go posiada – to serwis, z którego każdego miesiąca korzysta co trzeci Polak, świetnie sprawdzi się jako dodatkowy kanał sprzedaży, zapewnia bowiem możliwość dotarcia do większego grona potencjalnych klientów. A o to przecież chodzi w biznesie – czy to dużym, czy małym.
Na OLX nie brakuje firm czy sprzedawców oferujących swoje usługi, rękodzieło czy dekoracje. Wśród sprzedawanych produktów znajdziemy m.in. świeczki z pszczelego wosku a także własnoręcznie haftowane obrazy, ozdobne donice, ręcznie wykonywaną ceramikę czy witraże z suszonych kwiatów. Możemy także znaleźć ogłoszenia dotyczące wiklinowych i drewnianych ozdób, wykonywania oryginalnych numerów na domy czy tworzenia torebek z filcu. Każdego zaś dnia pojawiają się nowe ogłoszenia. W samych tylko kategoriach związanych z przedmiotami codziennego użytku w ubiegłym roku dodano ich łącznie ponad 72 mln, co statystycznie daje 200 tys. ofert dziennie – tak wynika z danych OLX.
Z kolei według raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2022" wspomniany OLX jest w czołówce najbardziej rozpoznawalnych serwisów e-handlu w Polsce. Co trzeci Polak spontanicznie wskazuje OLX jako platformę e-sprzedaży. Co to oznacza? To, że ona jest dobrym miejscem do rozpoczęcia działalności, a także do jej poszerzenia.
Jak sprzedawać i kiedy?
Po pierwsze kluczem do skutecznej sprzedaży jest dokładne określenie właściwości i cech oferowanego towaru. Musimy więc wziąć pod uwagę nazwę ogłoszenia, jego treść, udostępniane zdjęcia i zalety naszego produktu. To wszystko ma znaczenie.
Po drugie – warto wiedzieć, kiedy umieścić ogłoszenie. Zgodnie z różnymi danymi użytkownicy najczęściej przeglądają ogłoszenia w weekendy oraz wieczorami w dni powszednie. Co to oznacza dla sprzedającego? Że – przynajmniej w teorii - lepiej wystawić ogłoszenie w piątek wieczorem, niż w poniedziałek lub wtorek wcześnie rano. To zwiększa szanse sprzedaży.
Po trzecie – na platformach sprzedażowych liczy się sezonowość. Ozdoby choinkowe szybciej sprzedamy w okresie okołoświątecznym. Tak samo stroiki, serwety czy rzeczy mogące stanowić prezent. Jajka z gipiury, wianki z puchatymi kwiatostanami wierzby czy zajączki będą popularne przed świętami Wielkanocnymi. A biżuteria i różnego rodzaju serca w okresie walentynkowym. Zimą - czapki i szaliki, latem - szydełkowe ażurowe bluzeczki.
Jak dokładnie sprawdzić, co się sprzedaje w danym okresie? Wystarczy skorzystać z narzędzia "popularne wyszukiwania" na OLX (https://www.olx.pl/d/popularne/), by dowiedzieć się czego w danych kategoriach i regionach szukają użytkownicy.
Oczywiście pamiętajmy też o tym, że to oferowany przez nas produkt określa sposób, w jaki go promujemy. Materiały biurowe czy obrazy możemy prezentować online i sprzedawać bez potrzeby fizycznego kontaktu z klientem. Inaczej jest z usługą szycia czy dziergania choćby swetra pod konkretny wymiar. Musimy pamiętać, że oferta online to jedno, ale spotkanie z klientem i omówienie usługi są równie ważne.
Co warto wiedzieć?
Szanse sprzedaży naszych produktów wzrastają, gdy zdecydujemy się na promocję naszej oferty. Sprzedający ma do wyboru: Pakiety Promowań, wyróżnienie ogłoszenia na 7 lub 30 dni, odświeżanie - jednorazowo lub codziennie przez 7 dni, promowanie produktu lub usługi na stronie głównej serwisu. Na OLX w zależności od typu sprzedaży (biznesowo lub prywatnie) i kategorii obowiązują różne limity darmowych ogłoszeń - przed rozpoczęciem sprzedaży warto zapoznać się ze szczegółowymi zasadami sprzedaży w wybranej kategorii. Zawsze aktualne limity darmowych ogłoszeń, cenniki oraz oferty znajdują się w Centrum Pomocy OLX.
By poprawić bezpieczeństwo transakcji, serwis OLX jakiś czas temu uruchomił też usługę Przesyłka OLX objętą Pakietem Ochronnym, na wypadek, gdyby paczka okazała się pusta lub znajdował się tam przedmiot inny niż zakupiony. To rozwiązanie cieszyło się dużym powodzeniem. W 2022 r. liczba transakcji w ramach usługi wzrosła o 1/3 w porównaniu z rokiem 2021. A liczba sprzedawców o jedną czwartą.
Na dodatek sprzedaż z Przesyłką OLX może być jeszcze prostsza i wygodniejsza, jeśli zdecydujemy się na obsługę za pośrednictwem InPostu. Możemy wówczas nadać paczkę bez etykiety. Sprzedający na swojego maila otrzyma 9-cyfrowy kod, który należy wpisać na paczce oraz QR-kod, który trzeba zeskanować w Paczkomacie InPost.
Materiał powstał przy współpracy z OLX.